Pierwszy rok życia
- dziecko nie uśmiecha się na widok matki - do końca 3 miesiąca życia,
- nie interesuje się nową zabawką - do 3 miesiąca życia),
- nie wyciąga rąk - do końca 6 miesiąca życia,
- nie wskazuje palcem - do 10 miesiąca życia,
- nie reaguje na imię - do 10 miesiąca życia,
- nie wypowiada pierwszych słów do 10 miesiąca życia,
- nie buduje wspólnego pola uwagi
3. Po pierwszym roku życia
- nie uśmiecha się na widok bliskich osób,
- nie rozwija mowy,
- kołysze się,
- ogląda własne dłonie, skrobie przedmioty,
- ma długie fazy płaczu i krzyku,
- nie naśladuje ruchów (np klaskanie, pa-pa),
- nie podejmuje prób naśladowania mowy,
- bawi się schematycznie w zabawy konstrukcyjne,
- ma niski poziom sprawności manualnej,
- powtarzają się zachowania agresywne i autoagresywne,
- obsesyjnie interesuje się jednym tematem przy braku reakcji na inne,
- z wielką fascynacją przypatruje się reklamom telewizyjnym,
- prezentuje wybiórczość pokarmową,
- ma trudność z żuciem pokarmów,
- przerzuca kartki w książce ale nie ogląda obrazków
Żródło;
Neurologopedia, red. Marzena Błasiak-Tytuła, Anna Siudak, Kraków 2018,
Jagoda Cieszyńska,Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju, Kraków 2013,
Marta Korendo,Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera, Kraków 2013,
Jagoda Cieszyńska, Marta KorenŹdo , Wczesna interwencja terapeutyczna, , Kraków 2017,
Jagoda Cieszyńska, Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych, J Kraków 2010