Nauka czytania metodą sylabową
tel. 693 084 722
zdrowie.ght@gmail.com
Ludna 42 B, 05-822 Milanówek,
wejście od J. Szczepkowskiego, róg F. Dzierżanowskiego
Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave
693 084 722
zdrowie-ght.pl
Kontakt
Wczesna nauka czytania metodą sylabową jest jednym z elementów terapii w przypadku dzieci z zaburzonym rozwojem lub jest osobnym oddziaływaniem w przypadku dzieci prawidłowo rozwijających się (stymulacja rozwoju). Optymalnym czasem na rozpoczęcie wczesnej nauki czytania metodą sylabową jest koniec trzeciego roku życia dziecka. Rozpoczęcie wczesnej nauki czytania metodą sylabową przyspiesza rozwój mowy, pozwala korygować wady wymowy, pozwala zapobiec rozwojowi dysleksji a ponadto pozwala uniknąć negatywnych skutków nauki czytania metodą przez głoskowanie. Dzieci uczone czytania metodą sylabową i na tej bazie uczone pisania nie popełniają błędów chociaż nie wymaga się od nich znajomości reguł ortograficznych. Dziecko ma zapamiętać zapis a potem odtworzyć z pamięci a nie odwoływać się do reguł, które bogate są w liczne wyjątki.
Dlaczego metoda sylabowa?
Badania naukowe wykazały, że w percepcji dźwięków mowy pierwsze są sylaby a nie wyizolowane fonemy. Analiza i synteza sylabowa kształtuje się spontanicznie jeszcze zanim dziecko rozpocznie naukę w szkole. Dominacja sylaby nad fonemem jest łatwa do zaobserwowania nawet bez prowadzenia badań. Ktoś kto ma kontakt z dziećmi wie, że dziecko bardzo szybko zaczyna dzielić słowa na sylaby natomiast głoskowanie stanowi dla dziecka problem. Powszechnie stosowane w szkołach i przedszkolach metody nauki czytania utrudniają dzieciom naukę czytania a dla dzieci z zaburzeniami rozwoju stanowią barierę trudną lub wręcz niemożliwą do pokonania. Wprawdzie są dzieci, które nauczyły się czytać metodą przez głoskowanie ale jest też ogromna liczba dzieci, które nie umieją czytać (nie rozumieją, co czytają).
W metodzie sylabowej dzieci uczą się odczytywać pojedyncze sylaby, np. PA, PO, PY, którym nadaje się znaczenie a w kolejnym etapie łączy.
Wczesna nauka czytania daje ogromne możliwości kształtowania intelektu dziecka. Poprzez czytanie kształtuje się wyobraźnia niezbędna do kreatywnego myślenia, stymulacji podlegają wszystkie inne funkcje poznawcze oraz rozwijana jest koncentracja, ponadto dzięki tej metodzie dzieci opanowują prawidłową artykulację głosek języka polskiego, a to jest jednym z warunków czytania ze zrozumieniem, prawidłowego pisania oraz skutecznej nauki języków obcych.
Źródło:
Neurologopedia, red. Marzena Błasiak- Tytuła, Anna Siudak, Kraków 2018.
Kocham uczyć czytać, Jagoda Cieszyńska, Kraków 2016.
Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju, Jagoda Cieszyńska, Kraków 2013.