tel. 693 084 722

zdrowie.ght@gmail.com

Ludna 42 B, 05-822 Milanówek, 

wejście od J. Szczepkowskiego, róg F. Dzierżanowskiego

Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave

693 084 722

zdrowie-ght.pl

Kontakt

Od wielu lat słyszymy o problemie zagrożenia dysleksji.  Z roku na rok wzrasta liczba dzieci dotkniętych tym zaburzeniem.  Dzieci dyslektyczne mają poważne problemy z tworzeniem narracji czy rozumieniem zdarzeń dziejących się w czasie, organizacją czasu, czytaniem ze zrozumieniem. Badania pokazują, że u dzieci dyslektycznych występuje inny wzorzec czynności elektrycznej lewej półkuli mózgu niż u dzieci nie mających takich trudności. Dzieci zagrożone dysleksją ujawniają prawopółkulowe sposoby przetwarzania informacji (całościowo). Przyczynia się do tego nadmierne oglądanie telewizji i korzystanie z gier komputerowych, od wczesnego dzieciństwa stymulowanie  urządzeniami cyfrowymi czy zabawkami dźwiękowymi.

Dziecko dyslektyczne na co dzień boryka się z następującymi problemami:

  • postrzeganie czasu; trudność sprawia zapamiętanie nazw dni tygodnia, pór roku, określenie, że coś będzie jutro albo było wczoraj,
  • dziecko ma problem z odtwarzaniem po kolei, od lewej do prawej ,
  • organizacja czasu pracy -  dziecko nie jest w stanie przewidzieć ile czasu potrzebuje na realizację zadania,
  • koncentracja (nie wie ile czasu minęło na "zawieszeniu"),
  • zapamiętanie dat (w historii),  pamiętanie terminów - przestawia cyfry
  • trudność  z czytaniem mapy,
  • błędy w czytaniu i pisaniu; myli podobne litery, opuszcza litery, przestawia kolejność, dodaje, zmienia znaczenie słów, co znacznie utrudnia rozumienie czytanego tekstu,
  • pomija znaki diakrytyczne (spi zamiast śpi),
  • nie rozumie znaczenia przeczytanego tekstu, domyśla się treści z kontekstu, z obrazka,

W polskich realiach dzieci bardzo długo czekają na diagnozę ryzyka dysleksji, otrzymują takową najczęściej w szkole podstawowej, czyli zbyt późno aby oczekiwać spektakularnych efektów terapii. Późna diagnoza i terapia powodują, że problemy dziecka pogłębiają się a dodatkowo pojawiają się kłopoty natury emocjonalnej; dziecko narażone na ciągłe niepowodzenia zaczyna mieć negatywne myśli na swój temat, ma obniżone poczucie własnej wartości, traci motywację do nauki.

Tymczasem diagnoza ryzyka dysleksji możliwa jest już we wczesnym wieku przedszkolnym, odpowiednio szybko podjęta terapia nie spowoduje, że dysleksja zniknie ale znacznie zredukuje jej objawy; odpowiednie oddziaływania dają dziecku szansę na czytania ze zrozumieniem oraz przezwyciężenia innych problemów związanych z linearnym porządkowaniem świata.

Symptomy i czynniki ryzyka dysleksji:

  • dysleksja w rodzinie,
  • zaburzenia przebiegu ciąży, wcześniactwo,
  • leworęczność w rodzinie,
  • dysharmonie w rozwoju psychoruchowym w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym,
  • skrzyżowana lateralizacja,
  • oburęczność utrzymująca się po 3 roku życia
  • trudność w ubieraniu się,
  • niechęć do jazdy na  rowerku,
  • kłopoty z rysowaniem według wzoru, odwzorowywaniem elementów po kolei,
  • kłopoty z opanowaniem słownictwa związanego z czasem (pory roku, dni tygodnia),
  • brak łączenia dwóch wyrazów w drugim roku życia,
  • opóźniony rozwój mowy,
  • wady wymowy,
  • zburzenia uwagi słuchowej,
  • trudności w rozumieniu mowy w hałasie,
  • trudności z zapamiętaniem imion kolegów i koleżanek, własnego adresu,

 

Przyczyny wynikające z nieprawidłowego postępowania terapeutycznego:

  • wadliwe metody nauki czytania (głoskowanie, literowanie, poznawanie liter przez odwołanie się do nagłosu wyrazu, np "o" jak "oko")
  • równomierne ćwiczenie sprawności obu rąk,
  • zbyt wczesna nauka języka obcego (przed opanowaniem systemu fonetyczo-fonologicznego języka ojczystego)

 

Dzięki wcześnie podjętym oddziaływaniom dziecko ryzyka dysleksji jest w stanie nauczyć się płynnie czytać i rozumieć, co czyta. Odpowiednie metody powodują, że dziecko będzie czytało z przyjemnością.

 

 

 

Źródło;

Jagoda Cieszyńska,Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju, Kraków 2013

 

 

 

 

Zagrożenie dysleksją