tel. 693 084 722

zdrowie.ght@gmail.com

Ludna 42 B, 05-822 Milanówek, 

wejście od J. Szczepkowskiego, róg F. Dzierżanowskiego

Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave

693 084 722

zdrowie-ght.pl

Kontakt

O zespole Aspergera mówi się odkąd w 1944 r. Hans Asperger opublikował pracę , w której opisał  cztery przypadki trudnych dzieci w wieku sześciu, siedmiu, ośmiu i jedenastu lat. Jednakże dopiero w 1994 r. zespół Aspergera pojawił się jako odrębna jednostka kliniczna w DSM -IV. Bardzo szybko okazało się, że przedstawione kryteria diagnostyczne są niewystarczające do postawienia prawidłowej diagnozy a szczególnie wśród małych dzieci- przed 4 - 5 rokiem życia. Trudności z diagnozą różnicową zespołu Aspergera i autyzmu  doprowadziły do włączenia zespołu Aspergera do spektrum zaburzeń autystycznych (DSM - V). Jak pisze Marta Korendo jest to rozwiązanie bardzo niekorzystne dla dzieci ponieważ dzieci z zespołem Aspergera mają odmienne potrzeby terapeutyczne i edukacyjne niż dzieci, które cierpią na autyzm.

Wyróżnia się dwa profile zespołu Aspergera:

1. z wczesnym rozwojem mowy

2. z opóźnionym rozwojem mowy

Profil z wczesnym  rozwojem mowy

  • gwałtownie rozwija się specyficzne słownictwo w wybranych obszarach zainteresowań (dinozaury, kosmos, geografia) przy braku podstawowego słownictwa,
  • język dziecka jest "dorosły", wyraźnie odstający od języka rówieśników,
  •  dziecko powtarza całe wypowiedzi bohaterów bajek, reklam, filmów
  • fiksuje się na cyfrach,
  • fiksuje się na alfabecie; zna litery ale nie umie czytać,
  • wymusza używanie przez domowników tych samych zwrotów, zdań,
  • bawi się w zabawy tematyczne tylko, gdy odgrywane role nie są postaciami ludzi,
  • fiksuje się na mapach, rozkładach jazdy, zwierzętach, pojazdach,
  • posiada wysokie umiejętności manipulowania zachowaniem najbliższych

Profil z opóźnionym rozwojem mowy:

  • nie zauważa się regresu w rozwoju mowy,
  • brak łączenia wyrazów w trzecim roku życia,
  • wypowiada trudne artykulacyjnie słowa ale nie potrafi nazwać członków rodziny,
  • często powtarza jedno słowo lub zwrot,
  • fiksuje się na cyfrach; pokazuje w książeczkach cyfry a nie obrazki,
  • jest niechętne do słuchania czytanych bajek i wierszyków,
  • je palcami, niechętnie  używa sztućców,
  • problemy z samoobsługą

Symptomy wspólne dla obu profili

  • wybiórczość pokarmowa, niechęć do próbowania nowych potraw, do owoców i warzyw,
  • niechęć do nawiązywania kontaktu wzrokowego- patrzenie na brodę albo na czoło rozmówcy,
  • nie czuje strachu przed obcymi,
  • nie czuje ryzyka; na ulicy, w sklepie biegnie dokąd chce,
  • nie respektuje reguł społecznych
  • nie bawi się z rodzeństwem, przejawia wobec rodzeństwa zachowania agresywne,
  • ma poważny, smutny wyraz twarzy, śmiech nie służy okazaniu sympatii tylko pojawia się w sytuacji gdy coś spadło, wylało się.

 

 

 

 

 

 

 

Źródło;

Neurologopedia, red. Marzena Błasiak-Tytuła, Anna Siudak, Kraków 2018

Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju, Jagoda Cieszyńska

Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera, Marta Korendo, Kraków 2013

Wczesna interwencja terapeutyczna, Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo, Kraków 2017

 

Zespół Aspergera